Elementy pasywne – Niby to takie proste – #4 – Cewki cz. II

Wstęp:

W ostatnim wpisie dotyczącym elementów pasywnych poruszyłem temat cewek. Wspomniałem pokrótce o zasadzie działania oraz o parametrach, zaś w kolejnym wpisie chciałbym ukazać przekrój zastosowania cewek o różnych konstrukcjach. Wpis ten nie wyczerpuje tematu zastosowania cewek w przemyśle, lecz ukazuje szerokie spektrum stosowania elementów indukcyjnych.

Miejsca użycia cewek:

  • Dławik skompensowany prądowo (Common choke): jest to dławik składający się z dwóch uzwojeń nawiniętych w różnych kierunkach na tym samym rdzeniu. Rdzenie są wykonane w kształcie toroidu o dużej przenikalności magnetycznej. Taki typ dławików stosowany jest jako wejściowy filtr przekształtników, który ma za zadanie chronić przekształtnik przed zakłóceniami przychodzącymi z zewnątrz oraz ma stłumić zakłócenia emitowane przez przekształtnik. Połączenie takiego dławika z kondensatorami Cx i Cy tworzy kompletny filtr zabezpieczający przed zakłóceniami elektromagnetycznymi.

  • Cewki filtrujące stosowane w przekształtnikach: cewki takie nawinięte są na rdzeniach składających się z bach krzemowych ze szczelina powietrzną, pracują w częstotliwości od 0 do kilkuset Hz. Uzwojenie wykonane jest z miedzi z drutu okrągłego lub płaskiego (redukując zjawisko naskórkowości). Stosowane są do filtracji prądu stałego zapewniając ciągły prąd wyprostowany. Stosowane są także jako filtry wejściowe w przekształtnikach zasilanych z sieci bez transformatora. W tego typu aplikacji cewka zapewnia ograniczenie stromości narastania prądów oraz zmniejszenie prądów zwarcia. Stosowane są także w połączeniu z kondensatorami jako filtry wyjściowe dolnoprzepustowe niwelując niepożądane harmoniczne.

  • Ładowanie samochodów: w najnowszych rozwiązaniach stosowanych w zelektryfikowanym przemyśle motoryzacyjnym cewki stosowane są jako źródło ładowania samochodów elektrycznych. Chodzi tutaj o bezprzewodowe ładowanie baterii samochodów. Rozwiązanie takie obejmuje dwie cewki jedna jest źródłem zaś druga odbiornikiem. Cewka pełniąca rolę źródła umieszczona jest na podłożu zaś druga pod nadwoziem samochodu. Te dwie cewki tworzą swego rodzaju transformator z rdzeniem w postaci powietrza. Taki typ ładowania na pewno wpłynie na zwiększenie popularności samochodów autonomicznych.

  • Zabezpieczenia auta przed kradzieżą: kolejnym miejscem stosowania cewek w autach są immobilisery. Immobiliser jest cewką pracującą w obwodzie rezonansowym umieszczoną wokół stacyjki samochodu. W momencie zbliżania kluczyka w stronę stacyjki cewka immobilisera zasila układ umieszczony w kluczyku odczytując kod. Na podstawie poprawności tego kodu zostaje uruchomiony samochód.

Na koniec

Nie martwcie się do elementów pasywnych będziemy niejednokrotnie wracali, rozszerzając informacje, które zostały przekazane do tej pory. 

Autor artykułu
Mateusz Pluta

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *